مقالات

گیربکس بی ام و

مقدمه

سلامت گیربکس بی ام و، امر بسیار مهمی برای یک اتومبیل در این سطح کلاس می باشد. اهمیت گیربکس برای ماشین، مثل اهمیت قلب برای انسان است. راننده در هنگام انجام رانندگی، برای کنترل و تنظیم میزان سرعت خود در جاده به یک جعبه دنده سالم نیاز دارد. خرابی گیربکس امری طبیعی و متداول می باشد. این مسئله ممکن است برای خودروی هر شخصی اتفاق بیفتد. در این مواقع تنها کاری که می شود انجام داد این است که خودروی خود را به یک تعمیرگاه تخصصی منتقل کنید.  با مراجعه به یک تعمیرگاه معتبر خیال خود را از بابت کیفیت خدمات راحت کنید.

برای انجام تعمیرات گیربکس بی ام و خود یکی از بهترین انتخاب ها تعمیرگاه تخصصی اتومبیل عارفیان می باشد. مجموعه تعمیرگاهی عارفیان، با در اختیار داشتن تعمیرکاران حرفه ای و با تجربه و بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا و سیستم های نوین مدیریتی، توانسته است موفقیت های بسیاری در زمینه تعمیرات انواع خودرو را کسب کند. همچنین، با در اختیار داشتن دانش فنی به روز و بهره مندی از تجهیزات و ابزار های پیشرفته مشغول به فعالیت می باشد.

گیربکس بی ام و

گیربکس بی ام و رابط بین موتور اتومبیل و چرخ های آن میباشد.

 

 

گیربکس اتوماتیک

گیربکس بی ام و رابط بین موتور اتومبیل و چرخ های آن میباشد. جعبه دنده بی ام و، نیروی گشتاور تولید شده توسط موتور را به چرخ های خودرو منتقل می کند. عمل تعویض دنده در گیربکس اتوماتیک به صورت کاملا خودکار انجام می گیرد و راننده برای تعویض دنده، نیازی به فشردن پدال کلاچ ندارد و فرآیند تعویض دنده به صورت کاملا خودکار و اتوماتیک انجام می گردد. جعبه دنده اتوماتیک بی ام و با تغییر نسبت های انتقال گشتاور، سرعت را تغییر می دهد و باعث می گردد خودرو با گشتاور مناسب شروع به کار کند.

 

تفاوت جعبه دنده دستی و اتوماتیک

استفاده از جعبه دنده دستی در مقایسه با نوع اتوماتیک کمی مشکل تر می باشد. اما راننده در زمان استفاده از گیربکس دستی، راننده کنترل بیشتری بر روی عملکرد خودرو خود دارد. راننده با تعویض اختیاری دنده ها و درگیر کردن و آزاد کردن آن، دورهای مختلفی به چرخ های خودرو می دهد و سرعت و قدرت آن را کنترل می کند. در سمت دیگر گیربکس اتوماتیک به طور هوشمند تمام تعویض دنده ها را به صورت خودکار انجام می دهد. فقط کافی است دسته دنده را در حالت Drive قرار دهید و شروع به حرکت کنید. گیربکس بی ام و با استفاده از دنده های سیاره ای، با توجه به شرایط، گشتاور مناسب را برای تامین نیروی چرخ ها انتخاب می کند. گیربکس اتوماتیک و دستی هر دو به یک نتیجه منتهی می شوند، اما به دو شیوه ی متفاوت.

گیربکس بی ام و

 

. جعبه دنده بی ام و، نیروی گشتاور تولید شده توسط موتور را به چرخ های خودرو منتقل می کند.

 

انواع گیربکس

  • گیربکس AMT: جعبه دنده نوع AMT که مخفف شده عبارت AUTOMATED MANUAL  TRANSMISSION می باشد، به مفهوم جعبه دنده های اتوماتیک شده است. در حقیقت یک مسیر میانبر برای دستیابی به یک گیربکس نیمه اتوماتیک با صرف کمترین میزان هزینه می باشد. در این مدل جعبه دنده، پدال کلاچ خودرو حذف شده است. عمل کلاچ گیری به صورت اتوماتیک توسط کامپیوتر خودرو و سایر سیستم های الکترونیکی انجام می گردد. البته راننده قادر است به صورت دستی در عملکرد این سیستم دخالت کند و دنده را کم و زیاد کند.
  • گیربکس CVT: عملکرد این نوع از جعبه دنده به صورت پیوسته و متغیر انجام می گردد. به واسطه ی استفاده از تسمه زمانبندی، دنده ها تغییر می کنند و باعث افزایش دور موتور اتومبیل می گردند. این مزیت باعث شتاب پیوسته در خودرو می شود. مزایای گیربکس CVT:
  • انتقال یکنواخت تر قدرت موتور.
  • افزایش شتاب و قدرت موتور.
  • کارایی دینامیکی بهتر خودرو.
  • کاهش 20 درصدی مصرف سوخت نسبت به گیربکس های معمولی.
  • گیربکس DCT: جعبه دنده های دو کلاچه نوع جدید و متفاوتی از گیربکس می باشند که در دو نوع دستی و اتوماتیک بر روی خودرو ها نصب می گردند. به دلیل برخورداری از این قابلیت، می توان گفت که این گیربکس تا حدودی نیمه اتوماتیک می باشد. گیربکس های دو کلاچه دارای دو محور اصلی هستند. هر کدام از این محورها برای دنده های به خصوصی عمل می کنند. بر روی محور اول دنده های زوج نصب گردیده اند. بر روی محور دوم دنده های فرد قرار دارند. نحوه کار کرد این محور ها بدین صورت می باشد که هنگام کار گیربکس یکی از محور ها کار می کند و دیگری غیر فعال می باشد و هنگام تعویض دنده به سرعت در مدار قرار می گیرد.

جعبه دنده های دو کلاچه نوع جدید و متفاوتی از گیربکس می باشند که در دو نوع دستی و اتوماتیک بر روی خودرو ها نصب می گردند.

 

  • گیربکس های AT: در گیربکس اتوماتیک AT، فرآیند تعویض دنده توسط فشار روغن درون گیربکس انجام می گردد. پمپ روغن موجود درون گیربکس با کنترل میزان فشار روغن، وضعیت دنده ها را تغییر می دهد. در مدل های جدیدتر گیربکس اتوماتیک، عمل انتقال قدرت و تعویض دنده، توسط سنسور های موجود در موتور و گیربکس خودرو صورت می گیرد. این امر باعث افزایش سرعت در تعویض دنده و عملکرد دقیق تر گیربکس می شود. در واقع تعویض دنده ها از طریق سیستم هیدرولیک انجام می گردد. مهمترین مزیت این سیستم، پاسخگویی سریع و دقیق گیربکس را می توان نام برد.

 

علائم خرابی گیربکس اتوماتیک

  • دنده ها به سختی تعویض می گردند.
  • نشتی روغن گیربکس.
  • عملکرد تعویض دنده با تاخیر انجام می شود.
  • چراغ چک موتور برای اخطار روشن می گردد.
  • به درستی عمل نکردن کلاچ خودرو.
  • عدم تامین قدرت کافی.
  • عدم حرکت خودرو در حالت D.
  • افزایش دور موتور و ایجاد لرزش در خودرو.
  • تولید صداهای ناهنجار در حالت خلاصی گیربکس.
  • تولید صدا از سوی گیربکس در هنگام حرکت.
  • احساس بوی سوختگی در کابین خودرو.

 

رایج‌ترین مشکلات گیربکس بی ام و

  • نشت روغن: از رایج ترین مشکلات گیربکس اتوماتیک خودروهای بی ام و، کاهش سطح روغن گیربکس در اثر نشت آن می باشد. در صورتی مشاهده ی لکه های سیاه یا قرمز در قسمت زیر خودرو، این موضوع نشانه ای از نشت روغن از جعبه دنده می باشد. البته تعویض صافی گیربکس، به احتمال زیاد مشکل نشتی روغن را حل خواهد کرد.
  • لغزش گیربکس: اگر به هنگام رانندگی متوجه شدید که دنده خودرو بی دلیل تغییر می کند و یا با افزایش سرعت، نمیتواند دنده را افزایش دهد، گیربکس خودرو شما دچار مشکل لغزش گردیده است. همچنین ایجاد صدای غیر معمول از گیربکس، به احتمال فراوان به دلیل لغزش گیربکس می باشد.

 

در گیربکس اتوماتیک AT، فرآیند تعویض دنده توسط فشار روغن درون گیربکس انجام می گردد. پمپ

 

  • شکستگی قطعات: اگر در سرعت های معینی از سوی گیربکس خودرو صداهای گوش خراشی به گوشتان می رسد، به احتمال قوی قطعات داخلی گیربکس خودرو شما دچار شکستگی یا ساییدگی گردیده اند. در صورت مشاهده چنین ایرادی، در اسرع وقت برای حل این مشکل به تعمیرگاه عارفیان مراجعه کنید تا خودرو توسط یک فرد متخصص بررسی گردد. باید توجه داشته باشید که این مسئله، باعث آسیب جدی به گیربکس خودروی شما می شود و ممکن است مجبور به تعویض گیربکس خودروی خود شوید.
  • زوزه کشیدن جعبه دنده: وجود ناهمواری، ساییدگی، شکستگی و یا پریدگی چرخ دنده های گیربکس، باعث بروز صدای زوزه مانند می گردد. اگر در زمان خلاص کردن گیربکس باز هم صدای زوزه به گوشتان می رسد، احتمالا به دلیل هم راستا نبودن جعبه دنده خودرو و یا وجود خلاصی در دنده ها می باشد.
  • سوت کشیدن گیربکس: کم شدن سطح روغن گیربکس خشکی یا خرابی بلبرینگ ها، باعث می گردد که گیربکس به طور پیوسته ایجاد صدای سوت مانند کند. لق شدن محورها یا هزار خاری دنده ها، نیز باعث تولید صدای جرینگ جرینگ در گیربکس می گردد.
  • ایجاد صدا در هنگام تعویض دنده ها: عدم تنظیم کلاچ، عدم تنظیم دسته دنده، خرابی ماهک، غلاف کشویی و برنجی ها به دلیل تعویض نادرست دنده باعث بروز چنین مشکلی می گردد.
  • قفل شدن چرخ دنده ها: در بعضی اوقات چرخ‌ دنده های موجود در گیربکس گیر می‌کنند یا به اصطلاح قفل می گردند. در این حالت خودرو از دنده یک به دنده بالاتر نمی رود و مرتبا بر روی دنده یک کار می کند و دنده تعویض نمی گردد. در چنین مواقعی گیربکس بی ام و قادر به انجام عمل انتقال قدرت نمی باشد. در این وضعیت باید خودرو را سریعا متوقف کنید و با واحد مشاوره ی مرکز تعمیرات عارفیان تماس حاصل کنید.

 

گیربکس بی ام و

کم شدن سطح روغن گیربکس خشکی یا خرابی بلبرینگ ها، باعث می گردد که گیربکس به طور پیوسته ایجاد صدای سوت مانند کند.

 

سرویس های دوره ای

گیربکس های  استفاده شده بر روی خودروهای بی ام و سبک، آرام و بسیار بادوام هستند. گیربکس بی ام و در انواع شرایط رانندگی، بهینه عمل می کند و می تواند یک تجربه رانندگی قابل اعتماد را برای رانندگان خود ارائه دهد. گیربکس بی ام و بلافاصله به خواسته های راننده عکس العمل نشان می دهد و راننده احساسی آرام و در عین حال پویا، از تغییر دنده های خودرو تجربه می کند. کلیه ی این محاسن باعث میگردد که سرنشینان خودرو سواری راحت و عاری از خستگی را تجربه کنند.

معمولا کمپانی های سازنده خودرو، بر اساس میزان کارکرد خودرو و میزان مسافت طی شده توصیه میکنند که خودرو به خصوص قطعه گیربکس مورد بررسی و سرویس های دوره ای قرار بگیرد. سرویس های دوره ای گیربکس انجام اموری مانند تعویض روغن گیربکس، تعویض فیلتر گیربکس، بررسی سطح روغن آن و اطمینان از عدم نشتی روغن گیربکس و… را شامل می شود. البته قابل تذکر می باشد که خودرو های مختلف بسته به نوع گیربکس آن ها از شرایط متفاوتی برای سرویس های دوره ای برخوردار هستند. به همین دلیل توصیه می گردد که با مراجعه به مرکز تعمیرات عارفیان از شرایط دقیق و منحصر به خودرو خود کسب اطلاع کنید.

 

ساعت گیربکس

ساعت گیربکس بی ام و، مرکز کنترل جعبه دنده اتومبیل می باشد و محل قرارگیری کلیه ی کانال های روغن، شیر های روغن، پمپ روغن و سوپاپ گیربکس می باشد. ساعت گیربکس خودرو با ایجاد تغییر در میزان فشار روغن، باعث کنترل توربین گیربکس می گردد. این امر باعث کنترل و اعمال تغییرات در ضریب دنده های گیربکس می شود. ساعت گیربکس با به حرکت درآوردن و تغییر مکان سوپاپ ها باعث تنظیم میزان فشار روغن و فرستادن آن به سمت کلاچ ها، سروها، توربین می گردد. برآیند این اقدامات منجر به کنترل عملیات تعویض دنده در گیربکس می شود. این عملیات شامل کنترل میزان ضریب دنده ها و کنترل میزان فشار قابل تحمل آن ها نیز می شوند. با توجه به این موارد ساعت گیربکس یکی از مهمترین قطعات در جعبه دنده محسوب می گردد.

گیربکس های  استفاده شده بر روی خودروهای بی ام و سبک، آرام و بسیار بادوام هستند.

 

تنظیم ساعت گیربکس

در بعضی از خودرو ها در صورت عدم عملکرد ساعت گیربکس، خودرو به طور اتوماتیک پیام خطای روغن را نمایش می دهد، تا بروز مشکل در گیربکس را هشدار دهد. در این مواقع باید به سرعت خودرو را متوقف، و آن را خاموش کنید. سپس خودرو را با استفاده از یک یدک کش به تعمیرگاه معتبر منتقل کنید. روغن گیربکس خودرو خود را باید به طور منظم تعویض کنید. در هنگام تعویض روغن از میزان دقیق آن اطمینان حاصل کنید. ساعت گیربکس با استفاده از فشار روغن گیربکس سوپاپ ها را به حرکت در می آورد و در صورت کم بودن سطح روغن، قادر به تولید میزان فشار مناسب برای به حرکت در آوردن سوپاپ ها نمی باشد. استفاده از روغن گیربکس مرغوب و با کیفیت، باعث افزایش عمر و بهبود عملکرد گیربکس و ساعت گیربکس می گردد.

 

ضرورت تعویض فیلتر

در صورت عدم تعویض روغن و صافی گیربکس ممکن است تکه های جدا شده از قطعات داخلی گیربکس در عملکرد آن تداخل ایجاد کند و باعث آسیب دیدگی بیشتر به جعبه دنده بشود. این امر باعث خرد شدن باندها و كلاچ خودرو می گردد و به قطعات داخل جعبه دنده آسیب های غیر قابل جبرانی وارد می کند. به صورت میانگین عمر فیلتر گیربکس خودرو در حدود 60 هزار کیلومتر می باشد که توصیه می گردد در هنگام تعویض روغن گیربکس فیلتر آن هم تعویض گردد.

 

جمع بندی

نفوذ آب و رطوبت درون مدار سلکتور، یکی از اصلی ترین عوامل خرابی سلکتور گیربکس بی ام و می باشد. اگر پیچ هواگیری گیربکس به خوبی بسته نگردد، ممکن است آب به درون سلکتور نفوذ کند و به آن آسیب  برساند. در زمان شستشوی موتور خودرو و پس از اتمام کار باید تمام قسمت های موتور خودرو را با استفاده از دستگاه باد خشک کنید. تا آب و رطوبت به قسمت های الکترونیکی نفوذ نکند. بهره گیری از گیربکس های اتوماتیک در مقایسه با جعبه دنده های دستی بسیار راحت تر می باشد. مصرف سوخت در این نوع از گیربکس ها بسیار کمتر می باشد و در صورت استفاده ی صحیح و مراجعه به مرکز تعمیرات عارفیان برای سرویس های دوره ای توسط کادر مجرب، از استهلاک بسیار کمتری برخوردار هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *