مقالات

۱۰ مدل از بهترین ماشین‌های آفرود در ایران

۱۰ مدل از بهترین ماشین‌های آفرود در ایران

 

ویدیو

 

 

یکی از آرزوهای رانندگان لذت گشت‌وگذار در جاده‌های برفی، ماسه‌ای، کوهستانی و طبیعت است؛ ولیکن هر خودرویی را نمی‌توان به مسیرهای ناهموار، بیراهه و نامناسب برد و با آن سفر کرد. یکی از دلایل تولید بهترین خودروهای آفرود؛ همین مسئله است؛ تا افراد بتوانند بسیار راحت‌تر از گذشته، در دشت و بیابان و کوه با خودروی خود سفری دل‌انگیز داشته باشند.

۱۰ مورد از بهترین مدل ماشین‌های آفرود کدام ماشین‌ها است؟

در این جا لازم است تا با برخی از بهترین ماشین‌های آفرود آشنا شوید. اسامی این خودرو ها عبارت است از:
نیسان پاترول
نیسان رونیز
سوزوکی گرند ویتارا
تویوتا هایلوکس
تویوتا لندکروز
تویوتا پرادو
لکسوس ۵۷۰
لندکروز vxr
میتسوبیشی پاجرو
کیا موهاوی

بهترین ماشین‌های آفرود چه قابلیت‌هایی دارد؟

خودروهای آفرود به طور معمول، دارای شاسی مجزا، آج‌های مخصوص، ارتفاع مناسب از سطح زمین و همچنین تایرهای پهن هستند. چرا که امکان دارد، در حین مسیرهای آفرودی احتیاج به عبور از گودال‌های پر آب یا رودخانه باشد. هواکشی در این بهترین خودروهای آفرود؛ به این صورت است که به قسمت بالا منتقل می‌شود، و از راه یک لوله پلاستیکی که مجهز به اسنورکل است؛ عملیات هواکشی انجام می‌شود. این طریقه هواکشی این ویژگی را به خودرو می‌دهد که آب نفوذ بسیار کمی به درون موتور داشته باشد. از دیگر موارد حائز اهمیت، در بهترین خودروهای آفرود، زوایای خروج، ورود یا حمله و فرار ضمن عبور از ناهمواری‌ها است. از دیگر قابلیت‌های بسیار مهم در بهترین ماشین‌های آفرود، استفاده نمودن از سیستم دو دیفرانسیل چهارچرخ محرک است که به طور معمول، با قفل دیفرانسیل عقب همراه است. از این جهت ویژگی حرکت این نوع خودروها، در مسیرهای ناهموار در مقایسه با ماشین‌های معمولی، بسیار افزایش پیدا می‌کند و امکان گیر افتادن در پستی‌های مسیر بسیار کمتر است.

قابلیت‌های ماشین‌های آفرود

بهترین ماشین‌های آفرود در کشور با قیمت ارزان

در رابطه با بهترین ماشین‌های آفرود در کشور ایران که درعین‌حال ارزان نیز باشد می‌توان رده قیمتی زیر ۴۰۰ میلیون را در نظر گرفت. چنانچه به دنبال خودروی آفرود با این قیمت هستید؛ می‌بایست به سراغ خرید نمودن یک خودروی کارکرده و در حد بروید، چرا که مدل نوع آن با این قیمت در دسترس نیست. در لیست بهترین ماشین‌های آفرود می‌توان، نیسان پاترول که از سال ۶۰ تا اوایل دهه ۸۰ بر روی خط تولید پارس قرار دارد را نام برد که در واقع، یکی از خودروهای مقرون به صرفه در کشور است، و محبوب بسیاری از آفرود سواران است. خودروی نیسان پاترول در نوع چهار سیلندر و ۶ سیلندر وارد بازار می‌شود که نمونه چهار سیلندر آن به علت مشابه فنی با وانت زامیاد، یا همان نیسان آبی محبوبیت بیشتری را از آن خود کرده است؛ چرا که هزینه‌های نگهداری و تعمیرات آن آسان‌تر بوده و قطعه‌های این موتور در بازار به راحتی یافت می‌شود. ناگفته نماند که عملکرد و کارایی این خودرو، در تعامل با سامانه چهارچرخ محرک و گیربکس، سبب شده تا پاترول اکنون در لیست بهترین ماشین‌های آفرود کشور و همچنین ارزان‌قیمت قرار بگیرد. پس از توقیف نمودن تولید خودروی پاترول؛ شرکت پارس نیسان رونیز را با چنین پیشرانه مشابهی به پاترول و سیستم تعلیق ارتقا داده است که علی‌رغم ویژگی‌های آفرود تقریباً قابل‌قبول، نتوانسته است جایگزین پاترول باشد. از طرفی قیمت بالای آن سبب شده است، تا آفرود سواران و علاقه‌مندان بیراهه نوردی؛ تمایل زیادتری به خودرو پاترول نشان بدهند.

بهترین ماشین‌های آفرود با قیمت گران

ضمن معرفی خودروهای آفرود با قیمت بالا می‌توان به محصولات ژاپنی مخصوصاً، تولیدات مجموعه تویوتا در بازار ایران اشاره نمود. از انواع متفاوت خودروی تویوتا لندکروز از نوع جی ۲۰۰ و البته تویوتا پرادو و اف جی لندکروز از بهترین‌های خودروهای آفرود در ایران هستند که قیمت آنها نیز بالا است. در مقایسه با دو مدل ذکر شده، اف جی کروز قیمت مناسب‌تری دارد؛ این خودرو به طور اصولی مخصوص آفرود ساخته شده و به علت طراحی مدرن و خاص؛ مورد توجه بسیاری از مشتریان قرار گرفته است. ولیکن چنانچه بودجه شما زیاد است، پیشنهاد می‌شود که به سراغ پرادو بروید، پرادو شش‌سیلندر در انواع برندها از نسل چهارم، با ویژگی‌های مخصوص آفرود گزینه بسیار مناسبی است. ولیکن لندکروز نوع جی ۲۰۰ از قیمت بسیار بالایی برخوردار است، و ممکن است این روزها آفرود رفتن با آن زیاد مقرون به‌صرفه نباشد. چنانچه یک خودروی به طور کامل لوکس و با ویژگی‌های عالی نیاز دارید، لکسوس ۵۷۰ که در حقیقت پسرعموی مدرن‌تر لندکروز جی ۲۰۰ محسوب می‌شود، تنها گزینه فعلی شما در بازار کشور خواهد بود. ولیکن ناگفته نماند که خودروهای گران‌قیمت همچون محصولات هامر، در کشور به حالت محدود موجود است. ولیکن به دلیل محدودیت در عرضه و خدمات پس از فروش تضعیفی آن و همچنین قیمت غیرمنطقی با استقبال جالبی نیستند.

بهترین ماشین‌های آفرود با قیمت گران

یک ماشین آفرود مناسب چه قابلیت‌هایی دارد؟

در حال حاضر خودروهای زیادی در بازار کشور و دنیا موجود است که به سیستم چهارچرخ محرک و تمام چرخ محرک مجهز هستند. با این وجود باز هم نمی‌توان این خودروها را برای آفرود استفاده نمود، زیرا یک ماشین آفرود مناسب، ویژگی‌های شناخته شده و مختص به خود را دارد. برخی از نمونه‌های خودروهای دو دیفرانسیل؛ چنان قدرت زیادی دارند که بدون احتیاج به قطعات اضافه، قابلیت عبور از موانع مسیر را در اختیار راننده قرار می‌دهد، تا ضمن سواری خشک و خشن آماده شوند. دیفرانسیل برد کم یا low range, اسنورکل یا هواکش بغل، پیشرانه پر قدرت، محافظ زیر بدنه و قفل دیفرانسیل از قابلیت‌های بهترین مدل آفرود است. برخلاف چیزی که در تبلیغات رویت می‌نمایید، خودرو آفرود یک تانک نمی‌باشد که با سرعت از تمامی معابر و مسیرهای ناهموار صعود کند. خودروهای آفرود در حین خروج از جاده با سرعت کمی حرکت می‌نمایند، و در بسیاری از وضعیت استاندارد آنها، توانایی چنین کاری را دارند. بدون شک روشن است که سفر رفتن با ماشین‌های آفرود و سپردن دل به کوه‌ و بیابان کار چندان ارزانی نیست از این جهت هیچ فرد عاقلی، از شاسی بلند و پیکاپ خود به‌عنوان تانک استفاده نمی‌کند.

به‌طورکلی مشخصه‌های یک خودروی آفرود مناسب عبارت است از:
گشتاور بالا
دارا بودن تایرهای مناسب
ارتفاع کافی و مناسب از سطح زمین
زوایای مناسب
قابلیت نجات

سخن پایانی

هر چند در حال حاضر آفرود سواری اغلب به عنوان یک تفریح محسوب می‌شود. ولیکن خودروهای آفرود ضمن مسیرهای جاده‌ای و همچنین حمل بار نیز کارایی زیادی دارند؛ با مطالعه این مطالب اکنون با بهترین‌های خودروهای آفرود در ایران و همچنین قابلیت‌های مهم یک خودرو آفرود آشنا شده‌اید؛ در واقع هدف از ارائه این مطالب آشنایی شما آفرود سواران به بهترین خودروهای آفرود در کشور است. ولیکن لازم است تا با دو مورد حائز اهمیت با خودروهای آفرود نیز آشنا شوید، این دو مورد عبارت است از مصرف سوخت بسیار بالای این خودروها که می‌بایست در هنگام خرید به آن توجه شود؛ و مسئله دوم نگهداری و قطعات تعمیرکاری آن و یافتن تعمیرکار بامهارت است. چنانچه توانایی خرید این خودروها را ندارید، ولیکن علاقه بسیاری به تجربه از آن دارید، می‌توانید به مناطق آزاد بروید و این خودروها را با یک پرداخت یک هزینه کرایه نمایید و از سوارشدن آنها لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *