مقالات

تاریخچه کمپانی بنز از آغاز تا اکنون

تاریخچه کمپانی بنز از آغاز تا اکنون

ممکن است تاریخچهٔ برند مرسدس‌بنز از بین تمامی برندهای خودروسازی اندکی جذاب‌تر باشد، چرا که این مجموعه در سراسر جهان محبوبیت بسیاری دارد. به عبارتی می‌توان گفت شرکت بنز، تنها مجموعه‌ای است که ریشه بسیاری از پیشرفت‌ها و اتفاق‌های به‌دست‌آمده در صنعت خودروسازی است.

برند مرسدس‌بنز در سال ۲۰۲۲ در واقع شصت و چهارمین تولد خود را برگزار کرد اولین قدم‌های بنیان‌گذاری آن مربوط به سال‌های دوری است. در اینجا قصد داریم تا شما را با تاریخچه شرکت بنز آشنا کنیم ضمن آشنایی بیشتر در این زمینه با ما تا پایان مطلب همراه باشید.

تاریخچه شرکت بنز

برند مرسدس‌بنز از برندهای تبار آلمانی است که در سال ۱۹۲۶ و در ۲۸ ژوئن یا به عبارتی ۹۶ سال قبل توسط شخصی به نام کارل بنز و به همراه رقیب وی گوتلیب دایملر بنیان‌گذاری شد. مرکز مدیریت این شرکت در اشتوتگارت کشور آلمان قرار دارد. از همان نخستین روز تاکنون محصولات این مجموعه طیف گسترده‌ای را دربرگرفته است؛ زیرا تولیدات آن شامل ون، آمبولانس، اتوبوس، کامیون و خودرو های لوکس نیز می‌شود. در واقع سابقه این کمپانی محبوب بسیار درخشان است؛ به‌طوری که در سال ۲۰۱۸ فروشی بیش از ۲ میلیون به دلیل فروش آن خودروهای سواری را از آن خود کرده بود برند مرسدس بنز همچنین به علت فروش بسیار خودروهای خود، در لیست بزرگ‌ترین طراحان و تولیدکنندگان ماشین در سراسر جهان قرار گرفت، این در حالی است که دستیابی به چنین مقامی آن هم در صنعت بسیار پر رقابت خودروسازی اصلاً کار آسانی نیست. برنامه‌ریزی احداث نمودن این مجموعه، به سال‌های قبل از ۱۹۲۶ برمی‌گردد. اصیل بودن این خودروسازی آلمانی، از برند مرسدس سال ۱۹۰۱ daimler-motoren-gesellschaft و benz patent-motorwagen سال ۱۸۸۶ کارل بنز سرچشمه گرفته است. مورد دومی که ذکر شد، در واقع به‌عنوان نخستین خودرو شناخته می‌شود که از طریق موتور درون‌سوز خود قابل‌حرکت است. نکته حائز اهمیت اینجا است که دایملر و بنز در حقیقت دو رقیب بودند که هیچگاه در طول زندگی همدیگر را ملاقات نکرده بودند. با این اوصاف تلاش‌ها و اختراعات بی‌وقفه هر کدام از آنها در آخر سبب تأسیس و اختراع این مجموعه و برند شد. از دیگر نکات بسیار جالب می‌توان به شعار این دو مجموعه اشاره نمود که با تاریخ آن نیز همخوانی زیادی دارد شعار این کمپانی عبارت است از: (بهترین یا هیچی)

تاریخچه کمپانی بنز

برند مرسدس‌بنز طی گذشت زمان

اگر وجود بسیاری از نابغه‌ها نبود امکان داشت تولد و به‌وجودآمدن صنعت خودرو چندین سال به تعویق بیفتد، برخی از این نابغه‌ها بنز ویلهلم مای باخ و دایملر نام داشتند که هر یک از آنها به نحو خودشان کمک شایانی نه‌تنها به صنعت خودرو بلکه به پیشرفت در دنیا کرده‌اند. از نقاط عاطفی سرگذشت این برند می‌توان دوستی و همکاری مای باخ و دایملر را نام برد‌، زیرا مایباخ پس از مدت‌ها به‌عنوان یک طراح باهوش و درعین‌حال بااستعداد و پس از آن دایملر به‌عنوان ادامه‌دهنده این مسیر کمک بزرگی در حق مجموعه مرسدس‌بنز کرده‌اند. در سال ۱۸۸۲ دایملر یک ویلا را خریداری نمود و به کمک آن، کارگاه مختص به خودش را راه‌اندازی نمود. بعد از گذشت مدتی مایباخ هم با او شروع به همکاری کرد و تمامی هدف و تمرکز خویش را بر روی طراحی موتوری گذاشتند که برای هر نوع وسیله نقلیه‌ای قابل‌استفاده و درعین‌حال مناسب باشد سرانجام حاصل تلاش‌های سخت و بی‌وقفه آنها سبب ساخت یک نوع موتور تک‌سیلندر شد که در حال حاضر به نام ساعت پدربزرگ نیز مشهور است.

از طرفی کشور آلمان، کارل بنز و دو نفر از همکارهای آن با نام‌های مکس کسپر رز و فردریک ویلهلم اسلینگر مجموعهٔ rheinische gasmotoren fabric co benz را بنیان‌گذاری نمودند که پس از ۱۸۸۹ اسم آن به benz cie متغیر شد. آنها با تلاش‌های بسیار در نهایت موفق شدند تا کمپانی خود را به تعداد ۲۵ نفر برسانند؛ کارخانه خود را به محلی وسیع‌تر منتقل کنند با وجود این همه تلاش‌های سخت بنز اسلینگر و رز هیچ امیدی به پیشرفت و آینده این کسب‌وکار نداشتند. رز قبل از جدایی از گروه و کارخانه به بنز توصیه نمود که وقت خویش را ضمن ساختمان ماشین هدر ندهید؛ پس از گذشت مدت‌ها همان‌طور که تابه‌حال شنیده‌اید این مجموعه به یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های تولید و صنعت موتور در آلمان تبدیل شد. سال ۱۸۸۵ مایباخ و دایملر به کمک تجربیاتی که حین طراحی ساعت پدربزرگ جویا شده بود. وفق به ساخت یک موتور تک‌سیلندر کوچک شدند آنها با قراردادن این موتور به‌روز بر روی یک دوچرخه درشکه مانند؛ توانستند خودروی سواری دایملر را نیز اختراع کنند که به نخستین موتورسیکلت دنیا تبدیل شد. یک سال پس از آن یعنی در سال ۱۸۸۶ موفقیت برند بنز به میزانی رسیده بود که دیگر می‌توانست اکثر اوقات را صرف اختراع وسایل نقلیه موتوری کند، وی موفق به اختراع یک نوع موتور شد که می‌توانست نیروی موردنیاز ضمن حرکت وسیله نقلیه، بدون اسب او را تأمین نماید. وی تصمیم گرفت برای این موتور؛ با دستان خودش یک وسیله اختراع نماید، از این رو محصول سه‌چرخه تولید شد.

تاریخچه کمپانی بنز از آغاز تا اکنون

برتا بنز کیست؟

برتا بنز همسر بنز بود که می‌توان گفت در اکثر مواقع کمک‌حال و پشتیبان وی بود. در عبارتی دیگر می‌توان گفت صنعت خودروسازی هنگامی آغاز شد که کارل بنز با سرمایه‌گذاری همسرش براونز بنز، پتنت موتور واگن را تولید نمود و آن را ثبت کرد. در همان سال که این محصول ثبت شد، دایملر به همراه مایباخ با افزودن یک موتور بنزینی به یک نوع کالسکه، تاریخ را برای همیشه متغیر نمود برتا بنز نخستین زنی بود که حاضر شد با اختراع همسرش ضمن تبلیغ اولین خودروی درون‌سوز جهان برای مسافتی طولانی رانندگی کند.

سخن پایانی

به طور تقریبی اکثر مردم دنیا این قابلیت مشترک را دارند که چنانچه از آنها سؤال نمایید که نام چند مدل معروف در زمینه محصول ویژه‌ای را نام ببرند، بلافاصله چند برند مشترک به ذهنشان خطور می‌نماید، حال چنانچه از شما در زمینه خودروسازی سؤال شود چند مجموعه نخستینی که به فکرتان می‌رسد چه خواهد بود؟ بدون شک چنانچه مرسدس‌بنز نخستین نباشد، جز ۵ اسم برتر از میان کمپانی‌ها خواهد بود چرا که این مجموعه محبوب بسیاری از افراد دنیا است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *