مقالات

تنظیم سیستم تعلیق بی ام و

مقدمه

سیستم تعلیق بی ام و از حیاتی ترین بخش های خودرو های بی ام و به شمار می رود. وظیفه آن حفظ تعادل خودرو چه در هنگام حرکت و چه در حالت سکون می باشد. این سیستم تا آنجا برای خودرو قابل اهمیت می باشد که اگر دچار خرابی گردد خودرو به طور کامل دچار مشکل می شود و نیاز به تعمیر فوری پیدا می‌کند. رانندگی با چنین خودرویی که دارای یک سیستم تعلیق خراب می باشد به شدت سخت و خطرناک است.

سیستم تعلیق بی ام و

 

معرفی سیستم تعلیق بی ام و

وقتی صحبت از عملکرد خودرو به میان می‌آید، اکثر مردم از سیستم تعلیق خودرو غافل می شوند و بیشتر به  موتور و گیربکس خودرو اهمیت می دهند. سیستم تعلیق بی ام و شامل یک سری از اجزا ها مانند، عایق ها، اتصالات و فنر با هدف دفع ضربات پستی و بلندی جاده می باشد. از سوی دیگر سیستم تعلیق سالم به شما این اطمینان خاطر را می دهد که با وجود دست انداز های فراوان در جاده، رانندگی هیچ خطری برای شما ندارد و آسیبی به سایر قطعات خودرو شما وارد نمی کند. با توجه به اهمیت بسیار بالای سیستم تعلیق، رسیدگی به تعمیرات، تنظیم و بازبینی دوره ای آن امر بسیار مهم و حیاتی می باشد.

سیستم تعلیق بی ام و شامل یک سری از اجزا ها مانند، عایق ها، اتصالات و فنر با هدف دفع ضربات پستی و بلندی جاده می باشد.

 

 

بررسی سیستم تعلیق

رانندگی با خودرویی که دارای سیستم تعلیق معیوب می باشد بسیار سخت و دشوار خواهد بود. اگر سیستم تعلیق آسیب ببیند، خودرو شما در هنگام رانندگی تعادلش را از دست خواهد داد. سیستم تعلیق بی ام و‌ از اجزا اصلی فنرها، عایق ها و یک گوی اتصال، تشکیل شده است. برای درک بهتر نحوه کارکرد سیستم تعلیق باید با سازوکار آن بیشتر آشنا گردید. سامانه تعلیق یا سیستم فنر بندی بخشی از خودرو می باشد که باعث می گردد نوسانات حاصل از حرکت اتومبیل بر روی سطوح ناهموار جاده به سایر قسمت های خودرو مانند اتاق، شاسی و… به خصوص سرنشینان وارد نگردد. سیستم تعلیق بی ام و از جرم فنر بندی، فنرها، کمک فنرها و جرم  غیر فنر بندی تشکیل گردیده است.

این سیستم دو وظیفه ی بسیار مهم را برعهده دارد. وظیفه ی اول جذب نوسانات و ارتعاشات وارد به چرخ ها بر اثر حرکت خودرو بر روی ناهمواری های جاده و وظیفه ی دوم تماس موثر چرخ ها با سطح جاده می باشد. در سیستم تعلیق بی ام و به طور معمول دو مورد از اهمیت بیشتری برخوردار است. اول کیفیت سواری خودرو و دوم قابلیت هدایت و کنترل آن می باشد. این دو مقوله مرتبا در تضاد با یکدیگر عمل می کنند. به عبارت دیگر، بهبود در نرمی و کیفیت سواری باعث افت میزان کنترل خودرو توسط راننده می شود. همین امر در حالت برعکس هم صدق می کند. در واقع بهبود یکی باعث بروز اشکال در دیگری می گردد.

 

سیستم تعلیق از جرم فنر بندی، فنرها، کمک فنرها و جرم غیر فنر بندی تشکیل گردیده است.

سیستم تعلیق بی ام و

 

 

 

 

 

اجزا سیستم تعلیق خودرو

سیستم تعلیق بی ام و دارای انواع مختلف و اجزاء بسیاری زیادی می باشد. اجزائی که هر کدام وظیفه‌ ی خاصی را بر عهده دارند. نبود یا خرابی هر کدام از این قسمت ها، کل سیستم تعلیق خودرو را مختل می کند. این مسائل ایمنی خودرو را تحت تاثیر قرار می دهد و فرمان پذیری و کنترل خودرو را دچار چالش می کند. قطعاتی مانند بازوی آزاد، بازوی خمیده، بازوی پیتمن، بازوی دنباله دار، بازوی فرمان اکسل، میله‌ الصاقی، میله‌ پن هارد، شاه پین و بازوی کنترل، همه از اجزای سیستم تعلیق هستند. این قطعات در انواع سیستم های تعلیق کم و زیاد می گردند، ولی به طور کلی از اجزا مهم محسوب می شوند. اجزائی که محوری ترین نقش را در سیستم تعلیق بی ام و ایفا می کنند.

  • رینگ و لاستیک خودرو.
  • فنرها.
  • دمپر یا کمک فنر خودرو.
  • میل تعادل یا میل موجگیر.
  • میل رابط ها.
  • سیبک ها.
  • بوش ها.
  • طبق.

 

عملکرد سیستم تعلیق بی ام و

زمانی که خودرو بر روی ناهمواری های جاده در حال حرکت می باشد، در بعضی مواقع سیستم تعلیق خودرو در مواجه با بلندی دچار فشردگی فنرها می گردد و در زمان مواجه با پستی، فنر بندی دچار گسستگی می شود. سیستم تعلیق بی ام و باعث خنثی شدن این ناملایمتی ها می گردد. با توجه به این تفاسیر، قطعاتی که برای این سیستم استفاده می گردند باید بسیار مقاوم و محکم باشند. محکم بودن این قطعات باعث می گردد ضربات متوالی که به خودرو، بر اثر ناهمواری های جاده وارد می شود، اثری بر روی اتومبیل نداشته باشد.

در صورت آسیب دیدن قطعات سیستم تعلیق بی ام و نباید زمان تعمیر و تعویض قطعات معیوب خودرو را به تعویق انداخت. خودروی بی ام و به دلیل ذات اسپرت بودن و اهمیت سیستم کنترلی خودرو از سامانه تعلیق خشکی برخوردار است. البته به جز سری های 7 این برند که از سواری فوق نرم و راحتی برخوردار است. با توجه به کمی خشک بودن سیستم تعلیق بی ام و در صورت بروز مشکل در آن، سیستم کنترلی خودرو و سایر قطعات بدنه و موتوری تحت فشار قرار می گیرند و دچار آسیب می شوند. در نتیجه عقب انداختن تعمیر سیستم تعلیق بی ام و باعث می گردد که شما متحمل هزینه های بیشتری برای تعمیر و تعویض قطعات آن شوید.

 

 

سیستم تعلیق بی ام و باعث خنثی شدن ناملایمتی های جاده می گردد.

 

انواع فنرهای در سیستم تعلیق

فنرها از اصلی ترین و مهم ترین بخش های سیستم تعلیق خودرو می باشند. کیفیت و عملکرد صحیح فنرها تاثیر مستقیمی بر عملکرد سیستم تعلیق بی ام و می گذارد. این سیستم بدون استفاده از فنرها هیچ کارایی ندارد. وظیفه ی اصلی فنرها جذب ضربات ناشی از ناهمواری های جاده، تنظیم ارتفاع خودرو و حفظ تماس لاستیک ها با سطح آسفالت را به عهده دارند. عملکرد فنر به این ترتیب است که هنگام وارد شدن ضربه به چرخ، فنر جمع می گردد و نیروی وارد شده از ضربه را در خود جذب می کند تا به بدنه و شاسی خودرو منتقل نگردد. همچنین در حالت معمول، با فشاری که در حالت باز شوندگی به چرخ ها وارد می‌کند، تماس آن ها را با سطح جاده افزایش می دهد.

  • فنر مارپیچ یا لول: از پیچیده شدن یک مفتول فلزی به طور مارپیچ به دور یک محور حاصل می گردد. فنرهای خودرو را از جنس آلیاژ با استحکام بسیار بالا، برای تحمل وزن خودرو، سرنشینان و بار ساخته می شوند. قطر حلقه ها و ارتفاع آنها تاثیر بسیار زیادی در نحوه عملکرد فنر دارد. به این ترتیب که قطر حلقه ها با قدرت و میزان ارتفاع شان و میزان انعطاف پذیری فنر در ارتباط می باشد. هر چه قدر میزان قطر حلقه ها بیشتر باشد، فنر قوی تر می گردد. افزایش ارتفاع فنر آن را منعطف تر می کند. امروزه قطر حلقه ها و میزان فشردگی آن ها در طول فنر متغیر می باشد. در بیشتر خودرو های سواری امروزی از فنر لول چند نرخی استفاده می گردد.
  • فنر تخت یا برگی: این نوع از فنرها که از قدیمی ترین فنرهای مرسوم در سیستم‌ تعلیق می باشند در دو نوع تک شمش و چند شمش استفاده می گردند. شمش ها با استفاده از تسمه های قطور فلزی ساخته شده اند و دارای حالتی محدب شکل می باشند. این خمیدگی بخشی است که انرژی ضربات را جذب می‌کند.

وظیفه ی اصلی فنرها جذب ضربات ناشی از ناهمواری های جاده می باشد.

سیستم تعلیق بی ام و

 

  • میله پیچی: این نوع فنر سیستم تعلیق میله هایی می باشند که در زمان وارد شدن ضربات در خود می پیچند. این میله ها که معمولا از جنس فولاد هستند، از قابلیت چرخش برخوردار هستند. یک سر آن به بدنه خودرو و سر دیگر توسط اتصالی متحرک به نام جناغی به چرخ‌ متصل می باشد. ضربات وارده، اول به جناغی و سپس به صورت نیرو به میله پیچی وارد می گردد و سبب پیچیدن آن می شود.
  • فنر بادی سیستم تعلیق بی ام و: این نوع فنرها که از پیشرفته ترین فنرهای سیستم تعلیق بی ام و می باشند به طور معمول در خودرو های پیشرفته استفاده می شوند. فنر بادی از یک سیلندر پر شده از گاز ساخته شده است و توسط یک پیستون به چرخ ها متصل می گردد. پیستون ضربه وارد شده به چرخ ها را به هوای فشرده درون سیلندر منتقل می کند. این هوای فشرده شده نقش فنر را بازی می‌کند و نیروی ضربه را جذب می کند.

 

نشانه های‌ خرابی و نیاز یه تنظیم سیستم تعلیق بی ام و

سیستم تعلیق بی ام و نقش بسیار مهمی را در این خودرو ها ایفا می کند. محصولات شرکت بی ام و از دیر باز به تولید خودروهایی با مقاومت بالا در جدا نشدن چرخ ها از سطح زمین و عدم چپ شدن آن ها معروف بوده است. پایداری فوق العاده در پیچ ها و نوسانات جاده ای و… همه و همه مدیون سیستم تعلیق هوشمندانه ی بی ام و می باشد. پس اگر خودرو شما دچار هرگونه ایراد در تعادل گردید و حین عبور از سطوح ناهموار جاده عملکرد غیر طبیعی و ایجاد سر و صدا از خود نشان داد، این مسئله را جدی بگیرید و سریعا به یک تعمیرگاه معتبر جهت تعمیر سیستم تعلیق بی ام و خود مراجعه کنید. سیستم تعلیق بی ام و در زمان خرابی یا بروز مشکل نشانه هایی از خود بروز می دهد.

  • ناهمگونی آج های لاستیک خودرو: در صورت مشاهده ی ناهمگونی در آج های لاستیک‌ خودرو و وجود اصطلاحا لاستیک سایی یکی از نشانه های منحرف شدن چرخ ها و خرابی سیستم تعلیق بی ام و می باشد. البته این موضوع ممکن است از سیستم جلوبندی خودرو هم ناشی شده باشد.

افزایش ارتفاع فنر آن را منعطف تر می کند.

 

  • نشت روغن بر روی قطعات سیستم تعلیق بی ام و: اگر بر روی چرخ ها، فنر، کمک فنر و سایر قطعات در آن ناحیه نشانه هایی از نشت روغن را مشاهده کردید، نشانه ای از خرابی کمک فنرها و آسیب دیدن آن می باشد. زمانی که کمک فنر خودرو از خود مایع نشت می‌کند دیگر قادر نیست به درستی عمل کند و خودرو در هنگام مواجهه با دست انداز ایجاد کوبش و ضربه به کابین خودرو می کند. البته در بعضی از مدل های بی ام و از کمک فنرهای گازی استفاده می گردد.
  • رانندگی خشک و آزار دهنده: یکی دیگر از نشانی های بروز مشکل در سیستم تعلیق بی ام و سواری خشک و ناراحت کننده در خودرو می باشد. اگر در حین رانندگی احساس کردید که حرکت خودرو بر روی جاده مثل قبل روان و نرم نمی باشد، به احتمال قوی سیستم تعلیق خودرویتان دچار آسیب گردیده است و به درستی عمل نمی کند. به محض مواجه با چنین شرایطی سریعا خودروی خود را به یک متخصص جهت بررسی نشان دهید.
  • ایجاد صدا در هنگام عبور از موانع: یکی از علائم خرابی سیستم تعلیق خودرو زمانی است که هنگام عبور از ناهمواری های مسیر با صداهایی عجیب روبرو می گردید. علت بروز این اتفاق، خرابی کمک فنرها و میل تعادل خودرو می باشد.

 

زمان تعمیر و تعویض قطعات

سیستم تعلیق بی ام و در صورت استفاده صحیح و رانندگی منطقی با آن، قادر است بیش از 10 سال بدون مشکل برای شما کار کند. البته این زمان به طور مستقیم به شرایط خودرو، سطح کیفیت جاده و سبک رانندگی شما بستگی دارد. اگر در جاده های ناهموار با سرعت آهسته حرکت کنید و در حین رانندگی از افتادن خودرو در دست انداز ها جلوگیری کنید، سیستم تعلیق بی ام و می‌تواند تا سال ها بدون هیچ مشکلی کار کند. شرکت بی ام و بر این باور است که پس از هر 80 الی 100 هزار کیلومتر سیستم تعلیق خودرو باید بررسی گردد و در صورت نیاز، سرویس های دوره ای بر روی آن صورت گیرد. این کار باعث میگردد که سیستم تعلیق بی ام و یک عمر بدون مشکل برای شما کار کند.

 

پایداری فوق العاده در پیچ ها و نوسانات جاده ای و… همه و همه مدیون سیستم تعلیق هوشمندانه ی بی ام و می باشد.

 

جمع بندی

سیستم‌ تعلیق بی ام و از مهمترین و ضروری ترین بخش های این خودرو به شمار می رود. این بخش وظیفه حفظ تعادل خودرو را چه در حالت سکون و چه در حرکت برعهده دارد. بروز مشکل در سیستم تعلیق بی ام و باعث می شود که راننده قادر به حفظ تعادل و کنترل خودرو نمی باشد. با توجه به نشانه های خرابی و آسیب دیدگی سیستم تعلیق خودرو می توانید قبل از بروز مشکلات بیشتر با صرف هزینه های کم جلوی پرداخت هزینه های بیشتر را بگیرید. مراقبت از سیستم تعلیق باعث میگردد که خودرو شما تا مدت زیادی سالم باقی بماند. اگر هرگونه ایجاد خرابی در آن صورت گرفت که مربوط به سیستم تعلیق بود، باید سریعا به یک تعمیرگاه معتبر جهت بررسی آن مراجعه کنید. ساده گذشتن از کنار چنین مسائلی باعث میگردد که بعدها مجبور به پرداخت هزینه های سنگین، برای تعمیر و تعویض قطعات خودرو بی ام و خود گردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *