مقالات

تیونینگ خودرو چیست؟

تیونینگ خودرو چیست؟

در حالت کلی تیونینگ خودرو به معنای ارتقادادن قسمت‌های متفاوت خودرو نظیر: ظاهر خودرو، قدرت موتور و به‌وجودآوردن تغییراتی در دیگر بخش‌های خودرو است. ارتقا خودرو در واقع مزیت‌های بسیاری دارد ولیکن به همان مقدار نیز ممکن است عیبی داشته باشد؛ تیونرهایی که اقدام به چنین کاری می‌کنند از درآمد بسیار بالایی برخوردار هستند به‌طوری‌که برخی از آن‌ها به طراحی خودروهای سوپر اسپرت پرداخته‌اند.

تیونینگ خودرو به چه معناست؟

ضمن پاسخگویی به این سؤال به طور خلاصه می‌توان گفت، تیونینگ خودرو یعنی ارتقادادن مشخصات ظاهری و فنی خودرو. در حقیقت هنگامی که از تیونینگ خودرو صحبت در میان است، هدف اصلی تغییر مشخصات فنی، ظاهری، تقویت موتور و سایر تغییرات اصلی در بخش‌های حائز اهمیت خودرو است. به‌طوری‌که در آخر کار خودروی مدنظر تبدیل به یک خودروی جدید می‌شود. ضمن بررسی تاریخ می‌توان گفت که اواسط قرن اخیر بود که در میان مشتاقان خودرو باب شد. ناگفته نماند که قبل از تغییر مشخصه‌های ظاهری خودرو ها، افزایش دهی توان فنی آن‌ها موردتوجه قرار گرفت و پس از آن رواج یافت.

تیونینگ خودرو شامل چه مواردی است؟

ممکن است بتوان مدعی شد که اساس و پایه تیونینگ یک خودرو، دستیابی به بالاترین میزان کارایی فنی و رسیدن به بیشترین میزان جذابیت و ظاهر زیبا است. در حالت کلی تیونینگ خودرو موارد متعددی را می‌تواند شامل شود، مواردی از قبیل: افزایش قدرت ترمزها، افزایش قدرت موتور از راه دست‌کاری آن، جابه‌جایی و متغیر کردن قطعات متفاوت خودرو، ایجاد تغییرات خاص در نمای داخلی خودرو، نمای خارجی و همچنین بدنه خودرو. این موارد در حالی است که به‌علاوهٔ موارد فوق قدرت و سرعت خودرو را نیز افزایش می‌دهد. به عبارتی باتوجه ‌به ویژگی‌های ذکر شده چنانچه یک خودرو تیون شود، می‌توانند از دیگر خودرو های مشابه خود متمایز و جذاب‌تر به نظر برسد.

تیونینگ خودرو چیست؟

تیونینگ و انواع آن

به‌طورکلی می‌توان هر کدام از قسمت‌های خودرو را تیونینگ کرد. ولیکن این کار بستگی به میزان نیاز و البته بودجه شما دارد. از آن جایی که تیونینگ خودرو دارای تنوع بالایی است، هر تیونر به‌آسانی می‌تواند مورد دلخواه خود را برگزیند. با ما همراه باشید تا با انواع تیونینگ خودرو آشنا شوید.

  • سبک jdm ژاپنی

چنانچه جویای سبکی هستید که طی آن قاعده‌ای موجود نباشد و در واقع از اختیار عمل بسیاری برخوردار باشید، توصیه می‌شود سبک ژاپنی را بیشتر مورد بررسی قرار دهید. چرا که سبک ژاپنی از آن دسته تیونینگ‌هایی است که قدمت زیادی دارد. این سبک در واقع از سبک خودرو های دریفت و مسابقه‌ای صورت‌گرفته است‌.

برخی از معروف‌ترین تیونرهای ژاپنی در سبک استایل ویژه vip style عبارت است از:

° لیبرتی واک liberty walK

° بوسوزوکو Bosozoku

° فایتینگ استار fighting star

  • سبک euro style اروپایی

در سبک اروپایی، فاصله بین خودرو با سطح زمین کم است، در این نوع سبک همچنین می‌توانید شاهد رنگ‌های ساده در نمای بیرون خودرو باشید.

ناگفته نماند که به دلیل قوانین رانندگی و راهنمایی در کشور اروپا، استفاده نمودن از اگزوزهای پر سروصدا و آزاردهنده ممنوع است.

  • سبک sleeper اسلیپر

در این نوع سبک، معمولاً کار خاصی با ظاهر و نمای خودرو ندارند ولیکن به‌جای آن موتور خودرو را به‌خوبی تقویت می‌کنند تا راننده در حین راندن خودرو حس خوبی داشته باشد. این نوع سبک از آن دسته سبک‌های محبوب و پر طرف‌دار در کشور است.

  • سبک stance style

از نشانه‌های این سبک می‌توان به تفاوت چرخ‌های خودرو و فاصله آن تا بدنه اتومبیل اشاره کرد. در تیونینگ این سبک ارتفاع را به کمک سیستم پنوماتیک تا زمین کاهش می‌دهند.

  • سبک donk یا dub

از سایر سبک‌های اسپرت نمودن ماشین می‌توان سبک داب را نام برد که ارتفاع آن از زمین بر خلاف سبک‌های قبلی زیاد است، و در این نوع سبک تیونینگ از سیستم‌های صوتی فوق قوی استفاده می‌نمایند.

  • سبک slab

این سبک را با نام استایل آمریکایی نیز می‌شناسند که علت این مسئله مبدأ آن است. یکی از انواع سبک تیونینگ اتومبیل در کشور آمریکا که شهرت بسیاری دارد و منشأ آن نیز هیوستون تگزاس است. از نشانه‌های این سبک بیرون‌زدگی گلگیر از چرخ‌ها است که نظر بیننده را به خود جلب می‌کند.

قطعات لازم ضمن تیونینگ خودرو و اسپرت کردن آن

اسپرت کردن خودرو یا تیونینگ خودرو، شامل افزودن امکانات رفاهی، تقویت موتور خودرو، افزایش زیبایی، تقویت آیرودینامیک و دیگر موارد می‌شود که امروزه محبوب بسیاری از جوانان است.

بعضی از قطعه‌های تیونینگ اتومبیل فقط جنبه ظاهری و زیبایی دارند و بعضی نیز به‌علاوه جذابیت ظاهر دارای مزیت‌هایی نظیر بالارفتن جنبه آیرودینامیک خودرو نیز می‌شوند.

در حالت کلی قطعات تیونینگ خودرو به دو بخش خارجی و داخلی تقسیم می‌شود که در اینجا برای نمونه شما را با قطعات بخش داخلی آشنا خواهیم کرد.

لوازم تیونینگ ظاهری داخل اتومبیل

شامل: فرمان اسپرت سیستم تصویری و صوتی و رادیوپخش صندلی و پایه صندلی کاور کمربند و کمربند ایمنی دسته‌دنده روکش چرمی دنده پدال‌های ترمز، کلاچ و گاز کیلومتر سنج و دیگر قطعات مربوط به آمپرهای جلو قاب دور آمپر انواع سنسورهای باران، دما و نوری و کف‌پوش‌های آینه داخلی کاور ترمزدستی نگهدارنده درب‌های مختلف از جمله درب صندوق و جک کلید درب کاپوت سوئیچ ۲ مرحله‌ای جعبه نگهدارنده باتری پرده شیشه عقب و توری داشبورد ال‌ای‌دی های نواری درب‌ها و دور داشبورد نگهدارنده تلفن همراه چراغ سقف ستاره‌ای و ال‌ای‌دی.

تیونینگ خودرو چیست؟

سخن پایانی

یکی از موضوعات بسیار جذاب دررابطه‌با خودرو ها، به‌ویژه برای عاشقان خودرو و خودرو بازان، تیونینگ کردن خودرو است‌. زمانی که شما اتومبیلی را خریداری می‌کنید و یا از قبل خودرویی دارید که به مدت چند سال از آن بهره‌ای نبردید و اکنون قصد متغیر ساختن آن را دارید، بهترین کار بدون شک تیونینگ خودرو است. چرا که با انجام تغییراتی در بخش‌های مختلف خودرو خود می‌توانید آن را ارتقا دهید و از جذابیت آن نهایت لذت را ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *