مقالات

سرویس کولر ماشین در فصل گرما و نکات مهم استفاده از کولر

سرویس کولر ماشین در فصل گرما و نکات مهم استفاده از کولر

از جمله نیازهای ضروری هر نوع اتومبیل داشتن یک کولر به‌خصوص در فصل گرما است و بیش از رسیدن فصل تابستان باید کولر ماشین را بررسی نموده و از درست عمل‌کردن آن اطمینان حاصل نمایید چرا که ماندن در ماشین در فصل گرما بدون وجود کولر بسیار سخت و طاقت‌فرسا است از این‌ رو بهتر است که با ما همراه باشید تا از نحوه سرویس کولر ماشین در فصل گرما اطلاعاتی را به دست بیاورید.

 

روش سرویس کردن خودرو در فصل گرما

یکی از اصلی‌ترین کارهایی را که باید برای خودرو در فصل گرما انجام دهید سرویس کولر ماشین و شارژ نمودن کولر خودرو است گاهی اوقات ممکن است با سرویس کولر ماشین، همچنان کولر خودرو کارایی مناسب نداشته باشد که در این صورت باید کولر خودروی خود را عیب‌یابی نموده و مشکل را برطرف نمایید. با مطالعه ادامه متن با انجام عیب‌یابی و رفع مشکلات کولر خودرو و سرویس کولر ماشین آشنا خواهید شد.

سرویس و شارژ کولر ماشین

نحوه کار نمودن کولر خودرو

بهتر است قبل از هر چیزی با اجزا کولر خودرو و نحوه کار نمودن کولر خودروی خود آشنا شوید به طور معمول تمامی کولرها از اجزای جدایی‌ناپذیر شامل گاز یا مبرد، کمپرسور، کندانسور، کویل‌های تبخیر و گیرنده شیر انبساطی تشکیل شده است و هنگامی که کولر خودرو فعال شود گاز به‌طرف کندانسور به حرکت خواهد افتاد و هوای تازه از روی کندانسور عبور می‌نماید که باعث پایین آمدن دما و تبدیل نمودن گاز به مایع می‌شود و این مایع قبل از اینکه به شیر حرارتی انبساطی برسد از یک گیرنده عبور می‌نماید که این گیرنده تعبیه شده تا خالصی‌ها را برطرف نماید و شیر انبساط حرارتی این اجازه را به افراد خواهد داد تا به‌وسیله تنظیم نمودن جریان مایع دمای داخل کابین را تنظیم نمایند و پس از آن مایع با عبور نمودن از سیم‌های تبخیر تبدیل به بخار خواهد شد و به‌عنوان هوای خنک دمیده خواهد شد به داخل کابین خودرو و مایع در این مرحله دوباره به گاز تبدیل می‌شود و برای شروع نمودن مجدد این فرایند به داخل کمپرسور برمی‌گردد درصورتی‌که هر یک از این اجزای ذکر شده مشکل داشته باشد باعث کارکرد اجزای دیگر یا کل سیستم خواهد شد.

اجزای کولر ماشین

کانال کولر خودرو را تمیز نمایید

برای آماده‌سازی و استفاده از کولر باید آن را تمیز نمایید و به‌منظور انجام این کار می‌توانید که از مسواک‌های فومی و محلول‌های تمیزکننده خانگی همانند سرکه و آب گرم استفاده کنید همچنین شما قادر خواهید بود که به‌جای استفاده از سرکه در آب گرم آب‌لیمو اضافه نمایید و با استفاده از این محلول و برس بین شیارهای موجود در هواکش را تمیز نمایید همچنین شما می‌توانید با استفاده از مسواک خشک نیز منافذ موجود را تمیز نمایید.

تمیز نمودن سیستم تهویه هوای خودرو

از دیگر راهکارهایی که برای سرویس کولر ماشین انجام شود و امروزه بسیار آسان شده و از داخل کابین خودرو نیز می‌توان آن را انجام داد تعویض نمودن فیلتر هوای خودرو است و بهتر است که بعد از گذشت و ثبت ۲۴ هزارکیلومتری این کار را انجام دهید.

تمیزکردن کولر ماشین

عیب‌یابی نمودن کولر خودرو

اگر متوجه بدکار کردن با بویی نامطبوع شدید قطعاً باید کولر خود را عیب‌یابی نمایید چرا که بوی نامطبوعی کولر ممکن است ارتباط مستقیمی با نشتی و یا سایر موارد داشته باشد قطعاً در صورت حس بوی نامطبوعی و یا گرم بودن باد کولر و هر چیز دیگری باید حتماً کولر را عیب‌یابی نموده و مشکل را برطرف کنید.

انجام‌دادن گاز گیری کولر

اکثر خودروها بعد از گذشت دو سال احتیاج به گاز گیری کولر دارند و باید آن را شارژ نمایید و حتی بسته به میزان استفاده نمودن از خودرو این زمان تغییر می‌کند و نحوه شارژ کولر خودرو را در ادامه به شما معرفی خواهیم نمود.

ابتدا شیر انبساط و لوله کولر خودرو را پیدا کنید و در پوش این قسمت را باز نمایید و پس از آن با استفاده از یک ابزار شیر را فشار دهید اگر هنگام فشاردادن شیر از آن گاز خارج شود دیگر احتیاجی به گاز گیری نمی‌باشد در غیر این صورت باید گاز گیری انجام شود حتی درصورتی‌که کار نیز کم‌فشار باشد باید مقدار آن را شارژ نمایید. باید شیلنگ گیج را به شیر دستگاه خنک‌کننده ماشین وصل نمایید این کار به‌منظور گاز گیری انجام می‌شود و با باز نمودن شیر کپسول عملیات گاز گیری آغاز می‌شود و اندکی بعد شیر را بسته نموده و کولر خودروی خود را روشن نمایید و پس از آن باید فن ماشین خود را روی آخرین قدرت قرار داده و هم‌زمان به گیج نگاه کنید تا متوجه شوید که فشار گاز به چه مقدار است و اگر با عدد ۳۵ تا ۴۰ روبرو شده‌اید، مقدار گاز مناسب و کافی است و اگر از این مقدار کمتر بود باید عملیات گاز گیری را از دوباره انجام دهید. توجه نمایید که گاز خودروها با هم متفاوت است و نباید خودسرانه و بدون داشتن آگاهی لازم این کار را انجام دهید و باید از افراد متخصص در این کار کمک بگیرید و به‌هیچ‌وجه نباید گازها را با هم ترکیب نموده یا از یک نوع گاز نباید برای هر نوع خودرویی استفاده نمود‌.

علت گرم‌شدن باد کولر خودرو

گرم بودن باد کولر علت‌های بسیار زیادی دارد که در ادامه برایتان شرح خواهیم داد از جمله عواملی که باعث گرم‌شدن باد کولر خودرو می‌شود عبارت‌اند از:

مشکل داشتن برق خودرو

نشتی داشتن کولر خودرو

سرعت بسیار بالا

عیب داشتن کندانسور

به‌هم‌خوردن و دست‌کاری تنظیمات دستگاه

وجود فیلتر هوای آلوده

وجود فن‌های دارای عیب و مشکل

 

نکات کلیدی که برای جواب‌دهی بهتر کولر بهتر است انجام دهید شامل:

کولر را قبل از اینکه به آن نیاز ندارید روشن نکنید

بهتر است به دلیل خراب‌نشدن طولانی‌مدت و استفاده‌نکردن از کولر در فصل زمستان هم گاهی کولر را روشن کنید.

توصیه می‌کنیم که کمترین دمای کولر خودرو را انتخاب کنید

بهتر است که از تمیز بودن فیلتر هوای کولر اطمینان حاصل نمایید.

حتی‌الامکان هنگام پارک نمودن خودرو را در سایه پارک کنید.

قبل از خاموش نمودن خودرو کولر را خاموش نمایید.

همیشه و به‌صورت مداوم بهتر است که کولر خودرو را سرویس کنید.

سخن پایانی

اگر شما هم جز آن دسته افرادی هستید که در مناطق گرمسیری زندگی می‌کنند بهار است قبل از گرم‌شدن هوا به فکر سرویس کولر ماشین و سیستم خنک‌کننده اتومبیل خود باشد حتی اگر در مناطق گرمسیری نیز نمی‌باشید باید کولر را چک کرده و آن را سرویس نمایید تا در هنگام مسافرت دچار مشکل نشوید. در این مقاله توصیه‌های لازم جهت استفاده بهتر کولر و سرویس کولر ماشین و گاز گیری کولر خودرو را برایتان بیان نموده‌ایم امیدوارم که مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *