مقالات

مکمل سوخت چیست؟

مکمل سوخت چیست؟

مکمل سوخت در واقع به شما امکان این را می‌دهد تا ویژگی سوختی را که به ماشین خود هر روز می‌زنید، افزایش بدهید. به عبارتی آن‌ها می‌توانند مخصوصاً برای ماشین‌های قدیمی، ماشین‌های دیزلی و رانندگی در نواحی خاص مفید باشند. بر همین اساس، با توجه به این مسئله که مکمل سوخت انواع بسیاری دارد، تعیین نمودن این که چه موردی به موتور ماشین کمک می‌نمایند و چه موردی به آن صدمه وارد می‌کند، کمی دشوار است.

معرفی مکمل سوخت

مکمل‌های سوخت به همراه سوخت در قسمت مخزن خودرو قرار می‌گیرد. همان گونه که از نام آن روشن است، با اضافه نمودن موادی نظیر روان‌کننده، پاک‌کننده سیستم، تقویت‌کننده، مصرف نمودن سوخت بهتر، کارایی مفیدتر، عمر بیشتر موتور و آلاینده کمتری را به خودرو می‌بخشد. از طرفی تعمیر نمودن کل موتور هزینهٔ بالایی دارد. مکمل‌ها در واقع با کمک نمودن به نگهداری پیشگیرانه و اصلاح، مانع خراب‌شدن خودرو می‌شوند. چنانچه از مکمل سوخت مناسبی استفاده نمایید، مشکلات موتور خودرو را بدون اینکه هزینه‌ای زیادی بپردازید، می‌توانید برطرف نماید. عمل نمودن مکمل‌ها به حرکت بنزین یا مسیری که در آن در جریان است، مرتبط است.
به‌عنوان نمونه، می‌توان مکمل‌های پاک‌کننده را با سوخت مخلوط نمود. این امر موجب حذف رسوبات سنگین، کاهش اصطکاک و بهبود جریان می‌شود. اجزا جداگانه همچون سوپاپ‌ها و انژکتور می‌بایست بدون هیچ نوع تجمعی از آلاینده‌ها باشد تا در حالت بسیار خوبی کار کند. تمیز نمودن سیستم سوخت‌رسانی در کنار دیگر مسائل موجب، متوقف‌شدن برخی از واکنش‌های آهسته و همچنین سخت استارت خوردن خودرو می‌شود. به طور مشابه روان‌کننده‌ها عمل می‌نمایند و به حرکت عالی‌تر و عملکرد قطعات کمک می‌نماید. از دیگر قابلیت‌های یک مکمل سوخت می‌توان؛ پیشگیری از یخ‌زدن گاز، افزودن اکتان ضمن کارایی بهتر و پیشگیری از خراب‌شدن سوخت در طول زمان را نام برد.

انواع مکمل سوخت

در حقیقت هیچ نوع مکملی که بتواند تمامی مشکلات خودرو را تنهایی حل کند، وجود ندارد. ازاین‌رو چنانچه به دنبال برطرف نمودن مشکلی در خودروی خود هستید می‌بایست به دنبال تثبیت‌کننده سوخت و تقویت‌کننده عملکرد باشید. زیرا تقویت‌کننده‌های عملکرد سوخت، ضمن تمیز نمودن سیستم و پیشگیری از تجمع آلاینده به بهبودبخشی عملکرد سوخت کمک می‌نماید. از طرفی تثبیت‌کننده‌های سوخت، سبب دست‌نخورده شدن سوخت می‌شود و از تأثیرات نامطلوب بلندمدت همچون خوردگی و انجماد پیشگیری می‌کند. ضمن آشنایی بهتر با انواع مکمل سوخت و کاربردشان همراه ما باشید.

 

مکمل سوخت چیست؟

تثبیت کننده‌های سوخت

همان گونه که کمی قبل‌تر نیز ذکر شد، تثبیت‌کننده‌ها موجب دست‌نخورده شدن سوخت می‌شود، بیشتر تثبیت کننده‌ها برای تجهیزات و وسایل نقلیه‌هایی طراحی شده‌اند که به طور نادر از آن‌ها استفاده می‌شود و یا مدت زیادی بلااستفاده می‌مانند. وسایل نقلی فصلی نظیر تجهیزات چمن‌زنی، قایق و ژنراتور‌ها از نمونه‌های این نوع ماشین‌ها هستند. این مدل از مکمل سوخت ضمن جلوگیری از جداسازی آب و گاز موجب افزایش کارایی سوخت می‌شود.

زمانی که اجزا سوخت بعد از مدتی که خودرو کارنکرده است، از هم جدا شود سبب خوردگی موتور و همچنین سخت استارت خوردن خودرو می‌شود. یک تثبیت‌کننده در واقع این فرایند را مسدود و به اجزا سوخت کمک می‌کند تا به طور کامل با هم مخلوط شوند. چنانچه سوخت شما بیشتر از یک ماه و یا بیشتر بماند، به‌احتمال ایدهٔ خوبی خواهد بود که کمی تثبیت‌کننده به آن اضافه کنید و انجام این کار، در هوای سرد ضروری‌تر است.

تقویت‌کننده اکتان

این نوع سوخت به همراه بنزین از قدرت بالایی برخوردار است چرا که می‌تواند درصد تراکم را افزایش دهد. زمانی که نسبت تراکم افزایش یابد، در سیلندرهای موتور هوای بیشتری موجود خواهد بود. این امر همچنین موجب انفجار قوی‌تر حین احتراق می‌شود و سطوح پایین اکتان می‌تواند منجر به سوختن سوخت‌های تحت‌فشار و سبب به‌وجودآمدن صدای کوبیدن شود و در آخر موجب کاهش عملکرد موتور شود.

تقویت‌کننده دیزل ستان

سطوح بالای ستان در موتور‌های دیزلی، موجب مصرف سوخت بهتر و تسریع احتراق می‌شود. تأخیر اندک میان تزریق احتراق و سوخت، نشانگر سطح زیاد ستان است. تأخیر طولانی نیز، نشانگر سطح پایین ستان است که موجب احتراق ناقص و سرو صداهای موردتوجه و منتشرشدن بیشتر گاز‌های گلخانه‌ای بشود؛ بنابراین یک مکمل سوخت ممکن است برای اکثر وسایل نقلیه سطح ستان لازم را به سطوح یکسان برساند و به عملکرد و کارایی موتور کمک کند.

ضد یخ

در هوای سرد معمولاً غلظت سوخت در مخزن‌ها زیاد و منجمد می‌شود. استفاده نمودن از ضد یخ بر پایه الکل موجب جلوگیری از یخ‌زدن سوخت خواهد شد. همچنین اتانول، بعضی از هدف‌های ضد یخ خط سوخت را جوابگو است. ازاین‌جهت این نوع مکمل برای وسایل نقلیه‌ای که از گازوئیل و بنزین بدون اتانول استفاده می‌نمایند، مفید است‌.

مکمل سوخت چیست؟

تمیزکننده انژکتور سوخت

این نوع سوخت در خودرو از کنترل‌های الکترونیکی ضمن پاشیدن سوخت به موتور استفاده می‌نمایند و یک مخلوط مناسب سوخت و هوا ضمن احتراق مطلوب به وجود می‌آورد. زمانی که این انژکتور مسدود شود، می‌تواند برای تمام فرایند احتراق سوخت، مشکل به وجود بیاورد و عملکرد کل خودرو صدمه ببیند.

ضد ژل

به طور معمول در هوای سرد امکان دارد، ذرات موم پارافین در سوخت و موتور دیزل مسیر جریان و فیلتر‌ها مسدود شود و در واقع متبلور شود. هوای سرد همچنین می‌تواند مانع کارایی موتور شود به‌طوری‌که ممکن است خودرو استارت نخورد. چنانچه به این مسئله رسیدگی نشود موجب تعمیر اساسی خواهد شد.

سخن پایانی

به‌طورکلی یک مکمل سوخت مرغوب، به پیشگیری از گرفتگی انژکتور سوخت کمک می‌نماید. بعضی از مکمل‌های قدرتمند می‌تواند رسوبات کربن که از احتراق به وجود آمده است را حذف نماید. مکمل‌ها همچنین می‌توانند رسوبات شیر‌های ورودی را در هر نوع سوختی کاهش دهند. در نهایت باید متذکر شوم که برخی از مکمل‌های سوخت می‌تواند باعث آسیب به خودرو شوند و این موضع امری تخصصی است. پس اگر می‌خواهید خودرو شما همیشه سالم باشد و راندمان بالایی داشته باشد، کمک‌گرفتن از متخصصان ما برای انتخاب بهترین مکمل سوخت بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *